Visual thinking in het hoger onderwijs
Charley Muhren (Hogeschool van Amsterdam)
donderdag 29 juni
11:15 - 12:15 uur
Tijdens het ComeniusFestival vieren we samen het belang van onderwijsvernieuwing voor het hoger onderwijs, ook is het een mooie gelegenheid om op ontspannen wijze in contact te komen met mede onderwijsvernieuwers.
9:00 - 10:00 uur | Ontvangst |
10:00 - 11:00 uur | Opening |
11:15 - 12:15 uur | Festival ronde 1 |
12:15 - 13:15 uur | Lunch |
13:15 - 14:15 uur | Festival ronde 2 |
14:30 - 15:15 uur | Festival ronde 3 |
15:15 - 15:45 uur | Pauze |
15:45 - 17:00 uur | Uitreiking Nederlandse Onderwijspremie en afsluiting ComeniusFestival |
17:00 - 18:00 uur | Borrel |
Ook dit jaar kun je als festivalganger je eigen persoonlijke programma samenstellen. Naast een inspirerend plenair programma kun je tijdens de 3 festivalrondes kiezen uit verschillende inhoudelijke workshops en teacher talks. Op het festivalplein zijn gedurende de pauzemomenten posterpresentaties te bezoeken.
Visual thinking in het hoger onderwijs
Charley Muhren (Hogeschool van Amsterdam)
donderdag 29 juni
11:15 - 12:15 uur
Competenties voor Duurzaam Onderwijs
Edwin van Meerkerk (Radboud Universiteit)
Elize de Mul (Radboud Universiteit)
Rozi Toth (Radboud University)
donderdag 29 juni
11:15 - 12:15 uur
Onderzoeksintegriteit op het hbo
Susan Berentsen (HAN - University of Applied Sciences)
donderdag 29 juni
11:15 - 12:15 uur
Humanizing your courses: collaboration between faculty and students for successful online/hybrid and on-campus learning
Oksana Kavatsyuk (University of Groningen)
Tristan Timpers (University of Groningen)
donderdag 29 juni
11:15 - 12:15 uur
Doordenktank Innovatieve Instellingen in het Hoger Onderwijs
Idwer Doosje (ComeniusNetwerk / Hogeschool Utrecht)
Sabine Uijl (Universiteit Utrecht)
Klaasjan Visscher (Universiteit Twente)
donderdag 29 juni
11:15 - 12:15 uur
Coaching in learning communities: grijp je kans en ervaar hoe het werkt!
Eveline Beumer (Saxion Hogeschool)
Odette Guijt (Saxion Hogeschool)
Sandra Huiskes (Saxion Hogeschool)
donderdag 29 juni
11:15 - 12:15 uur
Inter- and Transdisciplinary boundary-crossing and competencies development in higher education institutions: an interactive co-learning lab
Marjolein Zweekhorst (Vrije Universiteit Amsterdam)
Eduardo Urias (Vrije Universiteit Amsterdam)
Sarju Sing Rai (Vrije Universiteit Amsterdam)
Geertje Tijsma (Vrije Universiteit Amsterdam)
Amber Mers (Vrije Universiteit Amsterdam)
donderdag 29 juni
11:15 - 12:15 uur
Gezamenlijk bouwen aan een visie op authentieke leeromgevingen op de grens tussen onderwijs en werkveld
Sóphie Verdegaal (Saxion Hogeschool)
Tjark Huizinga (Saxion Hogeschool)
donderdag 29 juni
11:15 - 12:15 uur
Future proof nurses: simulerend naar de verpleegkundige van de toekomst
Sarah Walburg (NHL Stenden Hogeschool)
Charlotte Manning-Pater (NHL Stenden Hogeschool)
Daniel Brinckmann (NHL Stenden Hogeschool)
Daphne Niewijk (NHL Stenden Hogeschool)
Tom Jongstra (NHL Stenden Hogeschool)
donderdag 29 juni
11:15 - 12:15 uur
Investeren in studentenwelzijn loont! Een doorkijkje door onze leerlijn Welzijn en Vitalteit
Marjolein van de Pol (Radbouduniversiteit, Radboudumc)
Ron Hameleers (Radbouduniversiteit, Radboudumc)
donderdag 29 juni
11:15 - 12:15 uur
Binding bevorderen door (a)synchrone online leerteams
Janneke Louwerse (Hogeschool Rotterdam)
donderdag 29 juni
11:15 - 11:30 uur
Voor iedere student een voorbereiding én landing op het hbo op maat!
Elke Tijhuis (Saxion Hogeschool)
ntb ntb
donderdag 29 juni
11:30 - 11:45 uur
Interactive video protocols to boost your student's lab experience
Marjo de Graauw (Universiteit Leiden)
Amber Gerritsen (Amber Gerritsen Visual Productions)
donderdag 29 juni
11:45 - 12:00 uur
Placemaking: estafette voor stadmakers
Katusha Sol (Universiteit van Amsterdam)
Rosanne van Wieringen (Universiteit van Amsterdam)
donderdag 29 juni
11:15 - 12:15 uur
Waarom moeilijk doen als het samen gaan - human library methode als werkvorm om een gelijkwaardige dialoog aan te gaan
Carlo Ierna (ComeniusNetwerk / NRO)
Marjolijn Schouten (ComeniusNetwerk / NRO)
JuanFra Alvarado (ComeniusNetwerk / NRO)
donderdag 29 juni
13:15 - 14:15 uur
Vanuit verschillende perspectieven bouwen naar transdisciplinair onderwijs
Maaike Mulder-Nijkamp (ComeniusNetwerk / NRO)
Marca Wolfensberger (ComeniusNetwerk / NRO)
donderdag 29 juni
13:15 - 14:15 uur
Imagining a future worthwhile living for
Jato Pichel (Vrije Universiteit Amsterdam)
donderdag 29 juni
13:15 - 14:15 uur
'Learning by making games' en andere game-based learning benaderingen
Sonia Palha (Hogeschool van Amsterdam)
Daan van Smaalen (Hogeschool van Amsterdam)
Anders Bouwer (Hogeschool van Amsterdam)
donderdag 29 juni
13:15 - 14:15 uur
Ontwerpprincipes voor interprofessionele leer(onderzoeks)omgevingen van HU GEZOND&WEL
Wieke van Boxtel (Hogeschool Utrecht)
Erica Bouw (Hogeschool Utrecht)
Dr. Janna Bruijning (Hogeschool Utrecht)
Josien Engel (Hogeschool Utrecht)
donderdag 29 juni
13:15 - 14:15 uur
Verduurzaam jouw onderwijsinnovatie: leer van succesfactoren en inzichten van anderen
Sandra Cornelisse (Universiteit van Amsterdam)
Stephanie Maijs (Universiteit van Amsterdam)
donderdag 29 juni
13:15 - 14:15 uur
Synchronie in Samenwerkend Leren
Tom Frijns (Universiteit Utrecht - Adeling Sociale, Gezondheids- en Organisatiepsychologie & Future Learning Spaces)
Tom Slöetjes (Universiteit van Amsterdam)
donderdag 29 juni
13:15 - 14:15 uur
Ruimte scheppen voor kwetsbaarheid in onderwijs
Frank Léoné (Radboud Universiteit)
donderdag 29 juni
13:15 - 14:15 uur
Werken in leergemeenschappen bij p raktijk gestuurde deeltijdroutes
donderdag 29 juni
13:15 - 14:15 uur
Interdisciplinair samenwerken in het mbo
Bert Verhoeven (Koning Willem I College)
Tara Dielissen (Koning Willem I College)
donderdag 29 juni
13:15 - 14:15 uur
Wendbaar leren en werken via Scrum en Gildes
Gert van Hardeveld (Hogeschool Utrecht)
donderdag 29 juni
13:15 - 13:30 uur
Curriculumontwikkeling volgens complete co-creatie
Tamara de Vos (Hogeschool Rotterdam)
donderdag 29 juni
13:45 - 14:00 uur
Leren kijken door de ogen van de patiënt - de casus van commerciële health checks
Jeanette Mostert (Radboudumc Nijmegen)
Noraly Jonis (Radboud Universiteit Nijmegen)
Arjan de Brouwer (Radboudumc Nijmegen)
Sascha Scharenborg (Radboud Universiteit Nijmegen)
donderdag 29 juni
14:00 - 14:15 uur
Leren van ervaringsverhalen: hoe kan je ouders van zorgintensieve kinderen inzetten in onderwijs?
Anne de la Croix (Research in Education - Faculteit der Geneeskunde)
donderdag 29 juni
13:30 - 13:45 uur
Designing Your Life - Facing your future with confidence
Bram Hoonhout (Universiteit Leiden)
Emily Oxenaar (Universiteit Leiden)
donderdag 29 juni
14:30 - 15:15 uur
Balanceren in flexibiliseren
Tjark Huizinga (Saxion Hogeschool)
donderdag 29 juni
14:30 - 15:15 uur
Developing digital learning objects: from learning goals and design principles to development and implementation
Delia Dumitrica (Erasmus University Rotterdam)
Dr. Naomi Oosterman (Arts & Culture / EUR)
donderdag 29 juni
14:30 - 15:15 uur
Proeven aan Verbindend Communiceren als sleutel voor effectieve (transdiciplinaire) communicatie en samenwerking
Susan Jedeloo (Rotterdam University of Applied Sciences (Hogeschool Rotterdam))
Pepijn Roelofs (Rotterdam University of Applied Sciences (Hogeschool Rotterdam))
donderdag 29 juni
14:30 - 15:15 uur
Met Kunst Karakter. Vorming van persoonlijke en professionele identiteit met behulp van kunst
Jos Kole
Anne-Fleur van der Meer
Jelle van Gurp
donderdag 29 juni
14:30 - 15:15 uur
Leren van het gezamenlijke niet weten!
Ellen de Bruin (NHL Stenden, University of Applied Sciences)
Tinke Noest
Rinke Bolster
Michael Kaptein
donderdag 29 juni
14:30 - 15:15 uur
Praktijkroute, onderwijs op zijn kop
Gre Krijn (Scalda)
Michiel Hardy (Scalda)
Daisy Van der Slikke (Scalda)
donderdag 29 juni
14:30 - 15:15 uur
Thinking in Action
Nanna Freeman (De Haagse Hogeschool)
Vladimir Ignjatovic (De Haagse Hogeschool)
Bojana Petrova (De Haagse Hogeschool)
donderdag 29 juni
14:30 - 15:15 uur
FlexSciLabs: Flexibilisering van Praktisch Onderwijs in de Technische Natuurwetenschappen
Sissi de Beer (University of Twente)
Arnoud Onnink (University of Twente)
Imre van Veldhoven (University of Twente)
donderdag 29 juni
14:30 - 15:15 uur
A New Generation of Music Professionals
Michiel Schuijer (Conservatorium van Amsterdam / Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten)
Floris Schuiling (Universiteit Utrecht)
Ned McGowan (HKU Conservatorium Utrecht)
donderdag 29 juni
14:30 - 15:15 uur
100 Dagen Thuiskomen in Taal - een onderwijsleerlijn gericht op taalontwikkeling en thuisgevoel
Rivi Godfried (Rotterdam University of Applied Sciences (Hogeschool Rotterdam))
Marina Admiraal (Rotterdam University of Applied Sciences (Hogeschool Rotterdam))
Ria Chin-Kon-Sung (Rotterdam University of Applied Sciences (Hogeschool Rotterdam))
donderdag 29 juni
15:00 - 15:15 uur
HU GEZOND&WEL: Onderwijs over disciplinaire grenzen heen met in-society leeromgevingen in zorg- en welzijn
Judith Smit (MMO)
Dr. Lizet van Ewijk
Dr. Janna Bruijning (Hogeschool Utrecht)
Els Overkamp (Hogeschool Utrecht)
donderdag 29 juni
14:30 - 14:45 uur
Design-Based Education bij de PABO: ontwerpprincipes om pedagogisch-didactische discrepanties te benutten
Migchiel van Diggelen (NHL Stenden Hogeschool)
donderdag 29 juni
14:45 - 15:00 uur
Door 24/7 online afstudeercafé op weg naar studiesucces!
Judith ten Hagen (Hogeschool van Amsterdam)
Anne Eggink (Hogeschool van Amsterdam)
Ik kies bewust: een reflectieve start bij een brede, zelfgestuurde opleiding door vlogs van ouderejaars
Merel van Goch (Universiteit Utrecht)
Merel van Goch (Universiteit Utrecht)
Creëer een fysieke werkomgeving die uitnodigt om gesitueerd te leren.
Inge van Lierop (Summa College)
LEF: de vaardigheden om over grenzen heen te gaan
Arno Kamphuis (Hogeschool Utrecht)
Samen leren bij Atelier Selwerd: handvatten voor effectieve samenwerking en begeleiding van multilevel en multidisciplinaire onderwijsprogramma's
Denise Leidelmeijer (Rijksuniversiteit Groningen / WIJS Groningen)
Mette Bekius (Rijksuniversiteit Groningen)
Embedding LCA to transform education, businesses and people
Biljana Pesalj (Rotterdam University of Applied Sciences / Rotterdam Business School)
Clarette Bonebakker (Paardekooper)
Madeeha Waleed Shah (Rotterdam University of Applied Sciences / Rotterdam Business School)
Khoa Tran (Rotterdam University of Applied Sciences / Rotterdam Business School)
Andrea Ballester Aranda (Rotterdam University of Applied Sciences / Rotterdam Business School)
Het borgen van een verandertraject: implementatie van taalbewust onderwijs (TBO) bij de HBO-V.
Annemarie Borst (De Haagse Hogeschool)
University teacher motivation
Hans Savelberg (Maastricht University)
Multidisciplinair onderwijsontwerp game om over de grenzen van het vakgebied onderwijsontwerp mogelijk te maken: om de hiaten tussen vakgebieden op te vullen. Multidisciplinary Educational Design Framework to Facilitate Cross-Boundary Educational Design:
Mirjam Selhorst (Hogeschool Windesheim)
Claudia Tempels (Hogeschool Windesheim)
Studenten krijgen de regie! Met een evidence-informed blended learning innovatie richting meer verantwoordelijkheid voor de student
Linda Kwakkenbos (Radboud Universiteit)
Ilianne Boumans (Radboud Universiteit)
Leren van Lego: bouwstenen om onderzoeksvaardigheden te trainen.
Krijn Vrijsen (UMC Utrecht)
Opleiden is vakwerk - samen maken we het verschil!
Kirsten Schinkel (BVMBO)
Andries Knol (BVMBO)
Gezina Trouw (BVMBO)
Erna van Ophem (BVMBO)
Giel Kessels (BVMBO)
Vraagbaak Online Onderwijs
Arenda Vermeulen (Vraagbaak Online Onderwijs | SURF)
Lotte Kips (Vraagbaak Online Onderwijs | SURF)
Franka van de Wijdeven (Expertisecentrum inclusief onderwijs)